Kunnen dieet en lichaamsbeweging diabetes type 2 voorkomen?

U weet waarschijnlijk dat lichaamsbeweging en een gezond dieet u kunnen helpen een gezond gewicht te behouden, wat uw risico op het ontwikkelen van diabetes type 2 kan verminderen. Maar kunnen deze leefgewoonten de ziekte voorkomen? Het antwoord lijkt ja te zijn – maar het is niet zo eenvoudig als alleen die dingen doen. Hoewel we niet precies weten welke combinatie van dieet en lichaamsbeweging diabetes type 2 zal voorkomen, hebben verschillende studies aangetoond dat deze maatregelen het risico bij risicogroepen aanzienlijk kunnen verlagen. Zelfs als u geen risicofactoren voor diabetes type 2 hebt, kan het maken van gezonde keuzes de ziekte helpen voorkomen. Lees verder voor meer informatie over preventie en effectieve strategieën om uw risico te verlagen.

Wat zijn de risicofactoren voor type 2 diabetes?

Als u een van de volgende risicofactoren hebt, loopt u een hoger risico om type 2 diabetes te ontwikkelen. – Leeftijd – Mensen ouder dan 45 hebben meer kans om type 2 diabetes te ontwikkelen, maar het kan zich op elke leeftijd ontwikkelen. – Ras en etniciteit – mensen van Aziatische, Latijns-Amerikaanse en Afrikaanse afkomst hebben een grotere kans om type 2 diabetes te ontwikkelen dan blanken. – Familiegeschiedenis – Als een van uw ouders type 2 diabetes heeft, heeft u ongeveer twee keer zoveel kans om het zelf te ontwikkelen. – Obesitas – Als je overgewicht of obesitas hebt, heb je meer kans om type 2 diabetes te ontwikkelen. – Lichamelijke inactiviteit – Mensen die niet sporten, lopen meer kans om type 2 diabetes te ontwikkelen. – Hoge bloeddruk – Als u een hoge bloeddruk heeft, vooral in combinatie met andere risicofactoren zoals een hoog cholesterolgehalte of een familiegeschiedenis van diabetes, loopt u een groter risico om diabetes type 2 te ontwikkelen. – Hoge bloedsuiker – Als u een hoge bloedsuiker heeft, tijdens een orale glucosetolerantietest (OGTT) of als onderdeel van het dagelijks leven, loopt u een verhoogd risico op het ontwikkelen van diabetes type 2. – Hoge cholesterolwaarden in uw bloed – Als u hoge LDL-cholesterolwaarden in uw bloed hebt, hebt u een hoger risico om diabetes type 2 te ontwikkelen. – Hoog triglyceridengehalte in uw bloed – Als u een hoog triglyceridengehalte in uw bloed hebt, hebt u een hoger risico om diabetes type 2 te ontwikkelen. – Bevalling via keizersnede – Als u een keizersnede heeft gehad, loopt u een hoger risico op het ontwikkelen van type 2 diabetes, waarschijnlijk door veranderingen in de manier waarop uw lichaam insuline gebruikt na de operatie.

Dieet en lichaamsbeweging om diabetes type 2 te voorkomen.

Voor mensen met een hoog risico op diabetes type 2 zijn het dieet en de lichaamsbeweging om diabetes type 2 te voorkomen onduidelijk. Sommige studies hebben aangetoond dat het eten van een mediterraan dieet (met veel groenten en volle granen, matige hoeveelheden vis, minder vlees en olijfolie als belangrijkste vetbron) het risico op diabetes kan verminderen. – Studies zijn tegenstrijdig over het effect van een koolhydraatarm dieet op de preventie van diabetes type 2, maar veel deskundigen zeggen dat een koolhydraatarm dieet niet gezond is en niet moet worden aanbevolen voor langetermijnpreventie van de ziekte. – Regelmatige lichaamsbeweging kan ook diabetes type 2 helpen voorkomen, maar of dat beter is dan dieetveranderingen is onduidelijk. – Een combinatie van een gezond dieet en lichaamsbeweging kan zelfs beter zijn dan een van beide alleen om diabetes type 2 te voorkomen.

Welk dieet is het beste om diabetes type 2 te voorkomen?

Het beste dieet om diabetes type 2 te voorkomen is een dieet met veel vezels, weinig verzadigd vet en rijk aan plantaardig voedsel en volle granen. Sommige onderzoekers suggereren ook dat een matige hoeveelheid vis in uw dieet diabetes type 2 kan helpen voorkomen. – Sommige onderzoekers hebben ontdekt dat een mediterraan dieet het risico op diabetes kan verminderen. – Andere studies hebben aangetoond dat een dieet met veel volle granen, peulvruchten, noten, fruit en groenten het risico op diabetes kan verlagen. – Een dieet met weinig vet, vooral verzadigde en transvetten, kan ook diabetes type 2 helpen voorkomen.

Kan lichaamsbeweging alleen diabetes type 2 voorkomen?

Hoewel regelmatige lichaamsbeweging diabetes type 2 kan helpen voorkomen met de dietist, is het op zichzelf misschien niet genoeg, omdat studies hebben aangetoond dat het minder effectief is dan veranderingen in de voeding. – Hoewel matige lichaamsbeweging wordt aanbevolen om type 2 diabetes te voorkomen, kan krachtige lichaamsbeweging niet helpen, omdat dit kan leiden tot een hoge bloedsuikerspiegel. – Studies hebben aangetoond dat aërobe lichaamsbeweging (zoals wandelen, hardlopen en fietsen) diabetes type 2 kan helpen voorkomen, zelfs bij mensen met een hoog risico op de ziekte. – Intervaltraining met hoge intensiteit (HIIT) blijkt ook het risico op diabetes type 2 te verminderen bij mensen met een hoog risico op de ziekte. – Dansen, yoga en krachttraining kunnen ook diabetes type 2 helpen voorkomen, maar de effecten daarvan zijn niet zo uitgebreid onderzocht als die van aërobe lichaamsbeweging.

Conclusie

Over het geheel genomen zijn voeding en lichaamsbeweging de belangrijkste leefgewoonten om diabetes type 2 en leververvetting symptomen te voorkomen. Het beste dieet om type 2 diabetes te voorkomen is een dieet met veel vezels, weinig verzadigd vet en rijk aan plantaardig voedsel en volle granen. Regelmatige lichaamsbeweging, vooral aërobe lichaamsbeweging, kan ook helpen het risico van diabetes type 2 te verlagen.

Posts created 57

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top